پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی

EN | FA

صنعت ما نیاز به نوآوری و نفوذ فناوری دارد

يک شنبه ، 16 اردیبهشت 1403

صنعت

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر « شقایق حق‌جوی جوانمرد» امروز ۱۳ اردیبهشت‌ماه در اولین رویداد ملی فبین‌فود که در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، با اشاره به اهمیت غذا برای انسان و شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» اظهار کرد: صنعت غذا در ایران یک صنعت شاداب با گردش مالی بزرگ بوده و ظرفیت ایجاد ثروت و اشتغال بالایی پس از صنعت پتروشیمی دارد؛ یعنی صنعت غذا دومین صنعت بزرگ ایران است.

وی افزود: در چهل سالی که از انقلاب گذشته است، دانشگاه‌های کشور رشد کرده و تعداد قابل توجهی فارغ‌التحصیل از دانشگاه داریم و این افراد باید در همین صنایع مشغول به کار شوند. صنایع با سختی مواد اولیه را فراهم کرده و سعی در چرخاندن چرخ خود دارند؛ صنایع نیازهای زیادی دارند و به سختی اداره می‌شوند.

رئیس مرکز توسعه فناوری‎‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری تصریح کرد: جایی که به سختی اداره می‌شود، به همان میزان نوآوری در آن سخت می‌شود. صنعت ما نیز مانند هر صنعت دیگری در جهان نیاز به نوآوری و نفوذ فناوری دارد. ما در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری تنها مسئول توسعه فناوری نبوده و مسئول اشاعه فناوری نیز هستیم.

حق‌جوی جوانمرد با بیان اینکه رویداد فبین‌فود طراحی شده تا به دو مسئله رسیدگی کند، ادامه داد: یکی از این مسائل سختی و گران بودن تحقیق و توسعه است؛ برای صنعتی که به زور اجزای زنجیره ارزش خود را با یکدیگر هماهنگ می‌کند، سخت است که به نوآوری فکر کند. لذا ما به برخی نهاد‌های بینابینی احتیاج داریم تا در آن ساخت سریع و ارزان اتفاق بیفتد که این نهاد‌ها فب‌لب (آزمایشگاه ساخت سریع) هستند.

وی در خصوص نام رویداد فبین‌فود گفت: این نام از فب‌لب (آزمایشگاه ساخت سریع)، نوآوری (innovation) و غذا (food) گرفته شده و دلیل انگلیسی بودن آن این است که چشم‌انداز ما برای این رویداد بین‌المللی شدن آن است.

در بخش دیگری از این مراسم قراردادهای همکاری میان برخی از صاحبان صنایع با پژوهشگران و اساتید دانشگاه امضا شد.