پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی

EN | FA

نجات اقتصاد کشور در سایه نوآوری رقم می‌خورد

يک شنبه ، 16 اردیبهشت 1403

نجات

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر «حسین امینی‌مشهدی» امروز ۱۳ اردیبهشت‌ماه در اولین رویداد ملی فبین‌فود که در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، اظهار کرد: این رویداد ملی نمادی از اعتماد و اراده جمعی دست‌اندرکاران صنایع غذایی اعم از تولیدکنندگان، فناوران، پژوهشگران، ارکان حاکمیتی و قانون‌گذاران و نهاد‌های واسطه‌ای چون جهاد دانشگاهی است تا افق‌های روشن‌تری را به سوی همکاری و تقویت تولید ملی رقم بزنند.

وی افزود: این اجتماع پیش از آنکه رویدادی فناورانه باشد، حرکتی فرهنگی است که در مسیر همکاری برای افزایش توانمندی و تاب‌آوری و هم‌افزایی ظرفیت‌های صنعت غذا در برابر اقتضائات و التهاب تولید و رقابت در بازار ملی و جهانی صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی تصریح کرد: ایران و هرآنچه که از این نام مقدس در ذهن و ضمیرمان تداعی می‌شود، محصول کنش‌ها و واکنش‌های هزاران انسان نخبه و فرهنگ‌دوست در طول تاریخ است و امروز ما میراث‌دار این نام شریف هستیم و بایستی با تلاش خود بر اعتبار ملی و جهانی آن بیفزاییم؛ البته این مهم جز در سایه تشریک مساعی، اعتماد، تلاش و تعصب نسبت به این آب و خاک و میراث مادی و معنوی گرانقدر آن صورت نمی‌پذیرد.

امینی‌مشهدی ادامه داد: همچنین اعتقاد راسخ داریم که نجات اقتصاد کشور در سایه نوآوری است و این امر با همکاری، حسن نیت و سختکوشی میسر می‌گردد. اما این نوآوری در زیست‌بومی مناسب به کمال خود یعنی حضور در بازار رقابت خواهد رسید. مکرر گفته شده است که نقش نهاد‌های حاکمیتی اعم از قانون‌گذاری، اجرایی، نظارتی و نظامات مالی در این زیست بوم نقش بسیار پررنگی است. بدیهی است آینده‌نگری مستلزم وضع قوانین آینده‌نگرانه است؛ قوانین و مقررات بعضا دست‌و‌پاگیر یا اجرای ضعیف و ناصحیح قوانین موجود نگاه صنعت‌گران و تولیدکنندگان یا نخبگان ما را دچار دلسردی می‌نماید، هرچند بازیگران عرصه صنعت غذا و جوانان غیرتمند این مرز و بوم حتی در سخت‌ترین شرایط ناامید نشده و با تلاش و اصرار خود موانع را کنار زده و تاکنون توفیقات ملی و جهادی را رقم زده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: این اجتماع که در رویدادی به عنوان فبین‌فود تجلی‌یافته بر آن است تا با همکاری تمام عناصر فعال و بازیگران زیست‌بوم فناوری و نوآوری در همین شرایط موجود با تمامی نقائض و سختی‌های احتمالی حرکت و اقدامی موثر انجام دهد؛ از این رو با شناسایی برخی از مشکلات حوزه صنعت غذا که با حسن ظن اهالی صنعت احصاء شده، آن را به دست جوانان نخبه و توانمند سپرده است و امروز نگاه این رویداد و مخاطبان آن به این جوانان نخبه است تا با استفاده از دانش و مهارت خود گره‌ای از گره‌های صنعت بگشایند و نوید‌گر عینی شعار ما می‌توانیم باشند.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی عنوان کرد: به عنوان عضو کوچکی از نهاد جهاد دانشگاهی که جایگاه خود را نهاد علمی واسط توسعه می‌داند باید بگویم که ما با تمامی ظرفیت‌های خود اعم از نیروی انسانی متخصص و تجهیزات آزمایشگاهی آمادگی داریم تا با به اشتراک گذاشتن منابع خود اهالی صنعت، فناوران و نوآوران را در بهم‌رسانی نیاز‌ها، ایده‌ها و در نهایت حل مسائل صنعت غدا یاری نماییم تا از این طریق بتوانیم به امنیت غذایی پایدار که امروز از عناصر کلیدی نظام حکمرانی است، نائل شویم.