پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی

EN | FA

فبین فود تلاشی برای همسویی دستاوردهای مراکز تحقیقاتی با نیازهای صنعت

دوشنبه ، 23 بهمن 1402

فبین

تلاش برای همسویی دستاوردهای مراکز تحقیقاتی با نیازهای صنعت

دکتر شادی بلوریان، معاون پژوهشی - آموزشی پژوهشکده علوم و فناوری موادغذایی جهاددانشگاهی خراسان رضوی و دبیر رویداد فبین فود در دومین پیش رویداد فبین فود که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: یکی از چالش‌هایی که امروزه با آن مواجه هستیم این است که خروجی دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی با نیازهای صنعت‌ مطابقت ندارد، لذا نیازمند هم‌رسانی، همگرایی و هم‌افزایی ایده‌ها و نیازها میان بازیگران مختلفی که در صنعت غذا حضور دارند هستیم.

وی ادامه داد: مدل آزمایشگاه‌های ساخت سریع از جمله ساختارهایی است که می‌تواند در این هم‌رسانی و هم‌افزایی تأثیر قابل توجهی داشته باشد. با توجه به اینکه خراسان رضوی از قطب‌های صنعت غذا در کشور محسوب می‌شود، با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری قصد داریم این مدل را تبیین کنیم تا هم‌رسانی میان اضلاع مختلف اتفاق بیفتد.

بلوریان با اشاره به این مطلب که اگرچه نمی‌توان زیست‌بوم‌ها را مهندسی کرد، اما می‌توان آن‌ها را راهبری و حکمرانی کرد، افزود: نقش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری عملاً حکمرانی زیست‌بوم نوآوری کشور است که این قابلیت را دارد تا در قالب‌های مختلف حمایتی بروز و ظهور یابد.

مزایا و اهداف آزمایشگاه‌های ساخت سریع

دبیر رویداد فبین فود اهداف ایجاد آزمایشگاه‌های ساخت سریع را در 3 دسته طبقه‌بندی کرد و گفت: هدف نخست توسعه توانمندی‌های فناورانه است که این امر نیازمند احصا قابلیت‌های فناورانه در بخش‌های مختلف خوشه‌های صنعتی است. در این راستا ضروری است تا ایده‌های تحول‌آفرین و نوآورانه را از سمت شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی دریافت کنیم تا منجر به ارتقای تاب‌آوری ملی شود.

وی افزود: هدف دیگری که در این مدل دنبال می‌شود افزایش رقابت‌پذیری منطقه‌ای و بین‌المللی است که در نهایت منجر به توسعه صادرات کالا و خدمات دانش‌بنیان به کشورهای منطقه و سایر نقاط جهان می‌شود.

وی بیان کرد: دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی چشمه‌های جوشان نوآوری هستند که بر اثر اتصال این چشمه‌ها، رودخانه نوآوری شکل می‌گیرد و نقشی که برای جهاددانشگاهی در زیست بوم نوآوری معاونت علمی ریاست جمهوری تعریف و تدوین شده، این است که در بستر این مدل، فناوری‌های با سطح آمادگی بالا و دارای خطرپذیری کمتر را پرورش دهد.

هم‌رسانی نیازهای فناورانه و ایده‌های نوآورانه در آزمایشگاه‌های ساخت سریع صنایع غذایی

بلوریان بیان کرد: در این راستا اولین رویداد ملی فبین فود را با هدف اصلی هم‌رسانی نیازهای فناورانه و ایده‌های نوآورانه در آزمایشگاه‌های ساخت سریع صنایع غذایی آغاز کردیم و سه کلیدواژه آزمایشگاه ساخت سریع، نوآوری و غذا تعیین کننده رویکرد اصلی ما در این رویداد است.

دبیر رویداد فبین فود هدف اصلی این رویداد را شناسایی ایده‌های فناورانه برشمرد و گفت: مواد اولیه مورد استفاده در صنعت غذا، فرمولاسیون و فرآیندهای تولید در صنایع غذایی، ضایعات کشاورزی و فرآورده‌های غذایی سنتی و بومی چهار محور اصلی ما در این رویداد هستند.

نخستین رویداد ملی «فبین‌فود» به منظور هم‌افزایی و مشارکت نقش‌آفرینان زیست بوم دانش و نوآوری در صنعت غذای کشور، با عنوان «هم‌رسانی نیازها و ایده‌های نوآورانه صنایع غذایی در آزمایشگاه ساخت سریع (فب‌لب)» به همت پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاد دانشگاهی و مشارکت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری 2 الی 3 اسفند ماه 1402 در مشهد برگزار خواهد شد. این رویداد با حضور صاحب‌نظران و متولیان ملی و استانی صنعت غذا فرصتی مناسب جهت معرفی نیازها و ایده‌های نوآورانه است.