پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی

EN | FA

برگزاری اولین پیش‌رویداد فبین‌فود در جهاددانشگاهی خراسان رضوی

شنبه ، 23 دی 1402

برگزاری

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر حسین امینی‌مشهدی در این نشست با اشاره به اینکه برگزاری رویداد ملی فبین فود، اهمیت سلامت صنایع غذایی را نشان می‌دهد، اظهار کرد: جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد واسطه توسعه میان جامعه و دانشگاه تلاش می‌کند تا در ارتقای فناوری‌های صنایع غذایی نقش موثری ایفا کند.

وی با تاکید بر اینکه رسالت جهاددانشگاهی حرکت مساله‌محور است، بیان کرد: با توجه به تجربه 40 ساله این سازمان در تلاش هستیم تا در ساحت‌های مختلف علمی کشور مسائل را به صورت کاربردی حل کنیم.

امینی‌مشهدی ضمن تقدیر از معاونت علمی، فناوری و اقتصاددانش بنیان ریاست جمهوری جهت حمایت از ایجاد فب لب در جهاددانشگاهی خراسان رضوی، تصریح کرد: ما در پژوهشکده علوم و فناوری موادغذایی جهاددانشگاهی با احصای مسائل و چالش‌های صنایع غذایی بر آن هستیم تا پیوند مناسب میان مباحث صنعتی و علمی برقرار کنیم و به نوآوری در تولید برسیم.

دکتر شقایق حق‌جوی جوانمرد، رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری نیز در ادامه این نشست با تشریح تاریخچه  فب‌لب و سیر تبدیل آن به یک جنبش در دنیا، اظهار کرد: فب لب یا آزمایشگاه‌های ساخت سریع، جایی است که هرچه تصور می‌کنید با حداقل‌ترین زمان ممکن امکان ساخت و آزمایش داشته  باشد.

وی با بیان اینکه در جهان امروز که فناوری‌ها با سرعت زیاد و به صورت لحظه به لحظه تغییر می‌کنند، سوال این است که هر بنگاه تولیدی چگونه می‌تواند خود را با سرعت حرکت فناوری بروز کند؟ تصریح کرد: صنعت غذا از صنایع پیشرو در بخش تحقیق و توسعه است، هرچه قدر یک صنعت ارتباط بیشتری با زندگی روزمره مردم داشته باشد تحول روزافزون آن ضرورت بیشتری پیدا می‌کند.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با اشاره به اینکه 20 درصد از نوآوری‌ها در دانشگاه‌ها اتقاق می‌افتد، خاطرنشان کرد: این در حالی است که 50 درصد نوآوری‌ها در بخش تحقیق و توسعه صورت می‌گیرد، در کشور ما این تصور وجود دارد که نوآوری‌ها عرضه محور است در حالی که بر اساس تحقیقاتی که در دنیا صورت گرفته است نوآوری بیشتر تقاضا محور است.

حق‌جوی جوانمرد با تاکید بر اینکه تلاش ما در معاونت علمی این است تا نوآوری را برای فناوران ارزان و آسان کنیم، بیان کرد: بر اساس قانون حمایت از جهش تولید، اگر تولیدکنندگان در بنگاه خود هزینه‌ای را صرف تحقیق و توسعه کنند مالیات آن حذف می‌شود و تا هم اکنون دو و نیم همت در کشور صرف تحقیق و توسعه شده و باید مالیات آن کسر شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ایجاد فب‌لب تخصصی صنایع غذایی در خراسان رضوی، بیان کرد: استان خراسان رضوی استانی با پتانسیل بالا در حوزه صنایع غذایی است و به همین جهت فب لب تخصصی صنایع غذایی را در این استان راه‌اندازی کردیم.

حق‌جوی جوانمرد با تاکید بر اینکه فب‌لب قرار نیست همه مشکلاتی که تا حالا حل نشده را حل کند، افزود: ما به یک سری ساختارهای میانی و میانجی و همچنین اصلاح سیاست‌های کلان در کشور نیاز داریم و امیدواریم فب‌لب تخصصی صنایع غذایی در استان خراسان رضوی به صورت فاخری اتفاق بیوفتد.

وی افزود: برای پیشرفت باید کارهای کوچکی که پیش روی‌مان قرار دارد را به نحو احسنت انجام دهیم چراکه تغییرات بزرگ با انجام اقدامات کوچک محقق می‌شود.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری تاکید کرد: یکی از راه‌های توسعه نوآوری کنسرسیوم کردن نوآوری‌ها است، تغییر جهت از اقتصاد نفتی به اقتصاد دانش‌بنیان به راحتی اتفاق نمی‌افتد و این مهم تنها زمانی قابلیت اجرا پیدا می‌کند که به مردم میدان بدهیم و آنان پشتیبان این گفتمان باشند.

حق‌جوی جوانمرد تصریح کرد: هدف از برگزاری چنین جلساتی این است تا به این جمع‌بندی برسیم که با چه مدل‌هایی میتوانیم هم‌افزایی کنیم و با نوآوری حال صنعت غذای کشور را خوب کنیم.

 در بخش دیگر این نشست، امیررضا رجبی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با تاکید بر اینکه یکی از صنایع مهم استان، صنایع غذایی است، اظهار کرد: خوشبختانه این استان در سطح کشور و منطقه برندهای مهم و شناخته شده‌ای در حوزه صنایع غذایی دارد.

وی افزود: در بسیاری از زمینه‌ها چرخه تولید کامل است و در حوزه تجهیزات و ماشین‌آلات صنایع غذایی به دستاوردهای قابل توجهی رسیده‌ایم، به طوری که کشورهای منطقه خواهان واردات تجهیزات از استان ما شده‌اند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به سرعت تحول فناوری در دنیا، بیان کرد: هم اکنون بسیاری از کشورهای منطقه نیز بسته‌های تشویقی برای تولیدات داخلی خود را دارند و پیش‌بینی ما این است که در سال‌های آینده نتوانیم محصول نهایی را صادر کنیم، بنابراین باید بر توسعه خدمات فنی مهندسی و نوآوری در حوزه فناوری صنایع غذایی و صادرات آن تمرکز کنیم.

رجبی خاطرنشان کرد: ما به عنوان بخش صنعت از دانشگاه توقع داریم به توسعه محصولات دانش‌بنیان و صادرات فناوری توجه ویژه‌ای داشته باشند، چراکه برای وضعیت صادرات در آینده نگرانی‌های جدی داریم و برای رفع این نگرانی‌ها بخش‌های پژوهشی و دانشگاهی استان باید به صورت جدی پای کار بیایند و در تصمیم‌سازی‌ها به ما کمک کنند.

وی با بیان اینکه ما برای یاری دست‌مان را به سمت پژوهشگران دراز می‌کنیم، ادامه داد: بازار برای بقا به کمک پژوهشگران نیاز دارد. از سوی دیگر در حوزه برندینگ نیز باید اقدامات اساسی انجام دهیم چراکه یکی از مشکلات عمده ما در صادرات نبود برندهای قوی است و جا دارد تا این موضوع نیز به یک محور مهم برای فعالیت در حوزه صنایع غذایی تبدیل شود تا با استفاده از روش‌های نوین توسعه برندها در استان تقویت شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی در پایان تاکید کرد: خوشبختانه در 9 ماهه  امسال صادرات ما بیش از 25 درصد افزایش داشته که 50 درصد آن مربوط به حوزه صنعت بوده است.

 

 

دکتر شادی بلوریان، دبیر اولین رویداد ملی فبین فود نیز در این نشست اظهار کرد: با وجود تلاش‌های زیادی که در زیست بوم غذا صورت گرفته، نیاز است تا بخشی از فعالیت‌های ما بازطراحی شود، بنابراین در اولین پیش رویداد فبین‌فود بازنگری و بازطراحی زیست بوم فناوری در حوزه صنایع غذایی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

وی هدف اصلی از برگزاری این رویداد را هم‌رسانی میان بازیگران و نقش‌آفرینان زیست‌بوم فناوری صنعت غذا توصیف کرد و گفت: با برگزای این رویداد در پی آن هستیم تا نیازهای فناورانه و نوآورانه صنعت غذا را شناسایی کنیم و بتوانیم با به اشتراک گذاشتن این نیازها با نخبگان کشورمان و توسعه ایده‌های منتخب در آزمایشگاه ساخت سریع ( فب‌لب) صنایع غذایی جهاددانشگاهی نقش قابل توجهی در ارتقای امنیت غذایی کشور داشته باشیم.

بلوریان با اشاره به اینکه از دیگر اهدافی که در این رویداد دنبال می‌کنیم، تبیین جایگاه آزمایشگاه ساخت سریع (فب‌لب) در توسعه نوآوری و افزایش تاب آوری صنعت غذا است، بیان کرد: حمایت از ایده‌های منتخب همراه با تأمین زیرساخت‌های آزمایشگاهی و منتورینگ تا مرحله نمونه‌سازی در آزمایشگاه ساخت سریع انجام خواهد شد.

دبیر اولین رویداد ملی فبین فود با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که صاحبان صنایع با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، کمبود نیروی کار متخصص است، بیان کرد: توانمندسازی نخبگان از دیگر اهداف مهمی است که در این رویداد آن را دنبال می‌کنیم.

در پایان این نشست تولیدکنندگان و فعالان حوزه صنایع غذایی استان به طرح دغدغه‌ها و مشکلات خود در حوزه تولید پرداختند.