پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی

EN | FA

رونمایی از محصول دانش بنیان پژوهشکده در نمایشگاه توانمندیهای جهاددانشگاهی

چهارشنبه ، 08 دی 1400

رونمایی

در نخستین روز نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی ۱۴۰۰؛ از کیک فراسودمند عناب، محصول مشترک پژوهشکده علوم و فناوری موادغذایی جهاددانشگاهی خراسان رضوی و شرکت نان قدس رضوی رونمایی شد.

حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی در رونمایی از این محصول با بیان اینکه برای حل بسیاری از مشکلات حوزه‌های مختلف از جمله حوزه امنیت غذایی باید به سراغ علم و فناوری رویم، گفت: نمایشگاه دستاوردهای جهاددانشگاهی به نوبه خود اثبات کننده ظرفیت‌های فراوان این نهاد انقلابی در حوزه‌های مختلف علم و فناوری است.

وی ضمن اعلام آمادگی برای توسعه همکاری‌ها با مجموعه آستان قدس رضوی، بیان کرد: یکی از حوزه‌های مهمی که امکان همکاری فراوان بین نهادهایی همچون جهاددانشگاهی و آستان قدس رضوی در آن وجود دارد، حوزه کشاورزی است که هر دو نهاد نیز از ظرفیت‌های فراوانی برای تعامل در این زمینه برخوردار هستند.

در ادامه طالبیان مدیرعامل شرکت نان قدس رضوی با بیان اینکه استان خراسان رضوی دارای مزیت‌های فراوانی همچون موقعیت کشت عناب است، اظهار کرد: به دنبال انجام فعالیت‌های عملیاتی هستیم یعنی الگویی که بتوانیم آن را توسعه داده و فراگیر کنیم.

وی افزود: پروژه «کیک فراسودمند حاوی آرد و شیره عناب» از جمله طرح‌هایی است که به دنبال حل مساله جمعیت بوده و می‌تواند نسبت به رفع فقر آهن در میان جمعیت کشور کمک رسان باشد. مجموعه شرکت نان قدس رضوی خود را موظف و مکلف به خدمت به مردم می‌داند و امیدواریم بتوانیم طی هر سال نسبت به ارایه یک محصول جدید در کشور اقدام کنیم.

مدیرعامل شرکت نان قدس رضوی تصریح کرد: مجموعه شرکت نان قدس رضوی دارای توانمندی‌های فراوانی در حوزه  اصلاح نژاد دام و ... نیز هست.

 حمیدرضا بیدخوری، رییس پژوهشکده علوم و فناوری موادغذایی جهاددانشگاهی خراسان رضوی نیز در ادامه رونمایی از این محصول را یک مدل همکاری قابل توسعه دانست.

وی افزود: اینکه یک مجموعه حرفه‌ای همچون شرکت نان قدس رضوی با میزان تولید بالا خط تولیدش را متوقف و محصول جدیدی چون کیک فراسودمند عناب را تولید کند اقدامی جسورانه و شجاعانه است.

بیدخوری تاکید کرد: رونمایی از این محصول نشان از نقطه اتصال صنعت با مراکز علم و فناوری است که در کشور کمتر شاهد چنین اتفاقاتی هستیم.

وی عنوان کرد: در شرایظ کنونی اقتصادی نهادهایی همچون جهاددانشگاهی و آستان قدس رضوی می‌توانند به اقشار کمتر برخوردار جامعه در حوزه صنعت غذا در تهیه برخی از اقلام غذایی همچون ریزمغذی‌ها کمک نمایند.

به گفته رییس پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی خراسان رضوی، این پژوهشکده برنامه جامعی برای تامین پروتئین در خانوارهای ایرانی دارد.

در ادامه، شادی بلوریان، مدیرگروه پژوهشی افزودنی‌های غذایی پژوهشکده علوم و فناوری موادغذایی جهاددانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به اینکه از ۳ سال پیش پروژه تولید فرآورده‌های عملگرای فراسودمند در پژوهشکده آغاز شد، گفت: با توجه به اینکه عناب محصول بومی و استراتژیک استان خراسان رضوی است و علاوه بر آن دارای ترکیبات زیست فعال است درصدد برآمدیم تا به نوعی این محصول را وارد سبدغذایی مردم کنیم.

وی عنوان کرد: از ویژگی‌های کیک فراسودمند عناب با توجه به تغییر در فرمولاسیون آن میزان کاهش قابل توجه شکر  و افزایش ماندگاری آن است.