پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی

EN | FA

تولید کمپلکس پایدارکننده (معلق کننده) ذرات در نوشیدنی در پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی

سه شنبه ، 03 دی 1398

تولید

در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به تولید نوشیدنی‌های حاوی ذرات میوه (یا دانه گیاهان) ازقبیل نوشیدنی پالپ‎دار آلوئه¬ورا، نوشیدنی تخم شربتی و شربت خاکشیر شده است و این نوشیدنی‎ها به علت حضور ذرات و ایجاد جذابیت برای مصرف¬کننده، از اهمیت ویژه‎ای برخوردار شده‎اند. معلق‎سازی یکنواخت ذرات یا پالپ میوه ها در نوشیدنی‎ بر جذابیت بصری و پذیرش حسی آن می افزاید.
دکتر حامد صابریان، عضو هیات علمی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی موفق به تولید کمپلکس‎های معلق کننده ذرات در نوشیدنی های مختلف ازقبیل شربت خاکشیر، نوشیدنی تخم شربتی، نوشیدنی پالپ‎دار آلوئه ورا و نوشیدنی ناتا دی کوکو گردیده است.
به گفته ایشان تاکنون دو کمپلکس پایدارکننده ذرات در نوشیدنی تولید شده است که هرکدام از این کمپلکس ها دارای مواد اولیه متفاوتی هستند و بنابراین بسته به نوع نوشیدنی، امکان انتخاب را فراهم می‎آورد. کمپلکس های تولیدی، فاقد بو و طعم هستند و بنابراین، تاثیری بر بو و طعم نوشیدنی نخواهند داشت. از طرفی، کمپلکس های تولیدی موجب افزایش ویسکوزیته نمی‎شوند و ویسکوزیته نوشیدنی تهیه شده با این کمپلکس ها در محدوده پایین بوده و بنابراین از سیالیت بسیار مناسبی برخوردار هستند.

به گفته وی، این کمپلکس، محصولی دانش بنیان از پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی می‌باشد و یکی از کاربردهای مهم آن، معلق سازی شربت زعفران است که عمدتا با هدف صادراتی در کشور تولید می‌شود. عضو هیات علمی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی، آمادگی پژوهشکده را جهت عرضه و فروش این محصول تکنولوژیک به صنایع نوشیدنی و شربت اعلام نمود.

 دکتر صابریان خاطرنشان کرد: متقاضیان  برای سفارش کمپلکس و کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره‌های 31997417 یا 31997411 با پیش شماره ۰۵۱ تماس حاصل نمایند.